dinsdag 26 april 2016

Rookmelder

Kreeg een brief van mijn woningbouwvereniging. Het schrijven meldt dat ik binnenkort een rookmelder van hen krijg.
Nu moet u weten dat ik bij het betrekken van mijn huidige woning vrijwel onmiddellijk twee rookmelders, op strategische plaatsen, heb aangebracht. Een derde melder lijkt mij dus lichtelijk overdreven.
Maar goed, er komt op de vierde mei dus een monteur tussen 8.00 uur en 17.00 uur in dit huizenblok langs.
Hoe laat ik aan de beurt ben is nog onbekend. Als ik die dag onverhoopt niet thuis mocht zijn, krijg ik een brief met een andere datum waarop de monteur kan komen. Waar ik dan niet over kan bellen voor een nieuwe afspraak.
Het epistel van de verhuurder gaat verder over de voordelen van het hebben van een rookmelder.
Buren zouden op het luide signaal afkomen als ik toevallig door een in mijn huis hangende verstikkende rook heen slaap.
En daarna worden er ook nog enkele handige tips gegeven om brand te voorkomen.
''Houdt vuur altijd in de gaten als u kookt of een kaarsje brandt.''
Heb de in mijn huis aanwezige rookmelders wel eens getest. Onbedoeld. Er stond een keer een koekenpan iets te lang op het fornuis, met het gas iets te hoog. En toen voldeden ze uitstekend.
Mijn zus noemt haar rookmelder trouwens haar kookwekker. Maar dit terzijde, zo vaak is mij het aanbranden van voedsel niet overkomen.
Bij die zeldzame keer dat er bij mij iets is aangebrand, heb ik de balkondeur opengezet en slaagde ik er binnen luttele minuten in de rookmelder uit te schakelen.
Ondanks het oorverscheurende, irritante gepiep, dat volgens mij drie straten ver draagt, kwam er geen buur bij mij aanbellen om te informeren of er toevallig brand was. Laat staan dat de deur werd ingetrapt om mijn vege lijf te komen redden.
Denk dat ik de vierde mei maar thuis blijf. Ga ik een kaarsje opsteken en eten aanbranden als de rookmeldermonteur langskomt. Kunnen we tijdens het drinken van een vers gebrand bakje bonenkoffie de nieuwe melder testen. 










Geen opmerkingen:

Een reactie posten