Murk doet een brief op de bus en neemt
op de terugweg een gratis, bij de buurtsuper te verkrijgen, krant
mee. Als hij na tien minuten weer thuis komt, staat moeder huilend in
de gang. Zij vraagt hem waar hij al die tijd is geweest.
De televisie schettert de irreële
reclameboodschap dat vergrijzing geen probleem is door de ark.
Murk is het daar vaak mee oneens.
Vandaag zou het wel weer zo'n dag kunnen zijn.
Murk neemt snel de krant door en blijft
hangen op de pagina met faits divers.
Er is een interessant artikel met de
kop 'Pindakaascrisis slaat toe'. De schappen van de supermarkten
waarop het ontbijtproduct normaal gesproken te vinden moet zijn,
schijnen vrijwel leeg te zijn. Het artikel doet melding van huilende,
ontroostbare kinderen.
Een ijverige journalist heeft Unilever
gebeld, opheldering gevraagd en een verklaring van een woordvoerder
losgekregen.
‘We zijn bezig met de instroom van
nieuwe pindakaaspotten’, ‘Op die potten staat dan het
ik-kies-bewust-logo en die komen pas in de handel als de oude
op zijn’, ‘Dit kan leiden tot gaten in de
schappen’.
Murk kiest niet bewust voor een
ongezonde levensstijl. Hij plukt de dag en viert het leven. Als je
gezond leeft, wordt het leven verlengd. Het lijkt dan langer, maar is
dan veelal ook langdradiger.
Ruim
twaalf jaar eerder heeft Murk met Rob en Maike een
overzichtstentoonstelling van Wim T. Schippers in het
WillemdeRidderMuseum in Udrecht
bezocht.
Hij
heeft indertijd nog een pot Calvé pindakaas met een briefje voor de
kunstenaar bij de zogeheten Pindakaasvloer,
een vloeroppervlak
van 45 m² bedekt met een laagje van een paar centimeter van de
voedingssmurrie, achtergelaten. Rob en Maaike hebben dit moment
fotografisch vastgelegd.
Murk
schroomlacht.
''Tegenwoordig
zou iemand waarschijnlijk nakend languit in de pindakaas gaan liggen,
daar dan een filmpje van laten maken en dat via internet hebben
verspreid.''
Het volgend stukje in de krant gaat
over een jonge scooterrijder wiens vervoermiddel tijdelijk in beslag
was genomen. In die tijd had de politie een peilzender ingebouwd. De
jonge bestuurder heeft dat ontdekt en wil hem niet teruggeven. Hij
beroept zich op de schending van zijn privacy.
Murk schrikt. Het moet toch niet gekker
worden. Zitten er binnenkort ook zendertjes in bierblikken verstopt,
waarmee het spoor dat alcoholisten door de stad trekken kan worden
gevolgd?
Er
ligt een kaartje in de brievenbus. Een ongeadresseerd, door TNT-post
verspreidde boodschap van GedoigiaBel, waarin wordt gemeld dat je nu
overal kan Dongelen.
Als
je meer wil weten moet je volgens de tekst tot Dongeldag
wachten. Maar je kunt ook op internet kijken wat er achter deze
mededeling schuil gaat.
Murk
legt de kennisgeving op de stapel met ander reclamedrukwerk.
Misschien is het wat voor ma. In huize Hemelsoet gaat zij over de
spraakverwarring.
Er
is ook nog een brief van de belastingdienst. Op de envelop staat met
vette letters: ''Dit schrijven onmiddellijk openen.''
Het
is een dwangbevel voor moeder. Murk mailt meteen naar Jacqueline, het
financiële brein van de familie Hemelsoet. Zij voert immers het
bewind over ma.
Jacqueline
is boos. Zij heeft al zo vaak geschreven en gebeld dat men haar
moeder niet langer lastig moet vallen. Alles loopt, sinds moeder
ernstig dementeert en zij ma's financiën beheert, via haar.
Ze
neemt de telefoon nog maar eens ter hand en krijgt een vrouw aan de
lijn die haar vraagt de papieren betreffende de bewindvoering
nogmaals op te sturen. En ondertussen moet de aanslag dan nog wel
gewoon worden betaald. Vermeerderd met herinnerings- en
aanmaningskosten.
Jacqueline mail Murk terug: ‘Je schijnt alleen maar bij de belasting te kunnen werken als je IQ lager is dan de salarisschaal waarin je bent ingedeeld’.
Murk
gaat naar de Spinozadag in Fantasio.
Als
hij daar aankomt, hangt er een groot bord 'uitverkocht' op de deur.
Spinoza heeft blijkbaar inmiddels de populariteit van een popster
bereikt.
Omdat
hij later die dag de jaarlijkse herdenking van de geboortedag van
Spinoza wil bezoeken, blijft Murk in het centrum.
Hij
loopt langs de Vondelkerk. Er zitten geen bekenden op het bankje.
Murk
besluit de film Vox
Populi te gaan
bekijken.
De
regisseur van de rolprent, Eddy Terstall, werkt net als Spinoza met
scherp geslepen lenzen en heeft van het spitsvondige, door hem zelf
geschreven, scenario een leuke film gemaakt.
Na de film is er nog genoeg tijd over
om in het stadsarchief de film over de jaren ’40 te bekijken
voordat de herdenking op de Gerard Durlachermarkt begint.
Op weg naar de plechtigheid ontmoet
Murk een groepje blonde vrouwen die met een stadskaart in de hand
vertwijfeld om zich heen staan te kijken.
Als hij hen vraagt of hij wellicht kan
helpen, krijgt hij de verbijsterende vraag: ''Waar staat het pijltje
met ‘u
bent hier’ op deze kaart?''
Het lukt Murk de vrouwen de weg te wijzen.
Het lukt Murk de vrouwen de weg te wijzen.
Murk is net op tijd bij het standbeeld
van Spinoza om de inspirerende toespraak van de burgemeester te
kunnen horen.
De avond valt. Murk prijst de dag nog
maar even niet. Hij weet niet hoe hij ma thuis zal aantreffen.
Hij is op tijd om het
Sinterklaasjournaal te kunnen kijken. Ma lijkt vrolijk en is
redelijk helder.
Murk is zelf ook heerlijk helder. Hij
heeft geen tijd gevonden om bier te drinken.
Na het eten kijken Murk en moeder naar
Dit Was de Dag die is Geweest.
Frans
Bromet, de maker van de realitysoap Buren,
heeft nu ruzie met zijn eigen buren.
Hij
heeft hen tegen hun wil voor een documentaire gefilmd en zij beginnen
nu een rechtszaak.
Als
een van de Wilde
Coyotes, de razende
reporters van DWdDdiG, hen met draaiende camera benadert en vraagt
wat ze van de programmamaker vinden, reageren de buurtjes gepikeerd.
''Wilt
u onmiddellijk van ons tuinpad gaan, we hebben niets over onze
buurman te zeggen.''
Daarna schuift Patrick Lodiers bij
Matthijs van Nieuwkerk aan. De programmamaker is net terug uit de
Verenigde Staten waar hij een Emmy Award heeft gekregen voor
het programma de Grote Donorshow. Het programma heeft de prijs
gewonnen in de categorie nonscripted.
''Niet helemaal terecht natuurlijk,''
denkt Murk hardop. ''Het was toch in scene gezet?''
Bij de beelden van de aankomst van de
BNN-voorzitter op AdriaanvanDisAirport
wordt luid ‘Emmy, Emmy, Emmy’
gescandeerd.
''Wie is Emmy?'' vraagt ma Hemelsoet.
Murk geeft maar geen antwoord.
Lodiers vertelt over de prijsuitreiking
en verzucht dat je sneller een Emmy dan een nieuwe nier
krijgt.
''Je moet iemand wel een erg warm hart
toe dragen als je hem een orgaan geeft,'' mijmert Murk.
Het
blijft een dag met weinig echt nieuws. Het journaal opent met
kroonprins Willem Alexander die een rekest van een groep Friezen in
ontvangst neemt.
Omdat
zijn voorouders van de Fryske tak van de Oranjes zijn, denkt de
leider van de delegatie dat hij wel open zal staan voor hun verzoek
om meer zelfbeschikkingsrecht.
Murk zet koffie. Hij kan de trommel met
amandelbroodjes niet vinden. Deze blijken door ma in de koelkast te
zijn gezet.
Als hij in de huiskamer terugkeert,
hoort hij nog net dat er een run op kunstgebitten is, omdat protheses
nog tot het begin van het komende jaar als buitengewone uitgave
van de belasting kunnen worden afgetrokken. De nieuwslezer zegt dat
de gebitten als warme broodjes over de toonbank vliegen.
Het amandelbroodje dat Murk juist aan
het verorberen is, smaakt hem ineens een stuk minder.
Prinses Maxima heeft, in aanwezigheid van enkele dwaze moeders, het eerste exemplaar van een boek, dat over het Wereldkampioenschap voetbal 1978 in Argentinië handelt, in ontvangst genomen.
Voetballers en andere topsporters maken zich zelden druk over politiek, omdat zij constant bezig zijn zo goed mogelijk te presteren. Je kan ook nauwelijks van hen verlangen dat ze het doel, waar ze soms jaren naar toe hebben gewerkt, laten schieten.
Dat resulteert dan in uitspraken zoals Wim Suurbier tijdens het kampioenschap van '78 maakte.
''Ik zie hier geen verdwenen mensen.''
Dat is volgens Murk een beetje dom.
Rinus Michels zei ooit dat voetbal oorlog was, maar heel soms kan voetbal ook een klein beetje vrede brengen. Duitsers en Britten kwamen met kerst tijdens het eerste jaar van de Eerste Wereldoorlog uit hun loopgraven en voetbalden samen.
Murk
schakelt over naar het programma van Peter Rudolph de Vries.
Vanavond
is de uitzending met het oude bad dat Jacqueline aan het programma
ter beschikking heeft gesteld.
Een
Italiaanse agent heeft een onschuldige, die over zijn balkon was
geklommen om de ingang van een discotheek te bereiken, neergeschoten.
Nadat hij zijn vergissing bemerkte, heeft hij zijn wapen in een oud
bad, dat als bloembak dienst doet, verstopt.
Als
het bad in beeld komt, zit ma al te slapen.
Ze
schrikt wakker van Murks enthousiaste kreten.
''Kijk,
ma, je oude bad! Het is als plantenbak gebruikt. Er zit een pistool
onder de aarde verborgen.''
Moeder
is ontstemd.
''Wat!
Heeft Jacqueline toestemming gegeven mijn bad voor criminele zaken te
gebruiken?''
In
zijn haast om een verklaring af te leggen, verhaspelt Murk het beroep
van de televisiespeurneus.
''Om
de misdaad te bestrijden, ma! Peter R. de Vries is een
misdaadverslagpleger. Het is voor een reconstructie.''
Moeder
wenst hier niet langer getuige van te zijn en beent foeterend de
kamer uit.
''Het
is een sensatiezoeker. En dat met mijn bad!''
Een
uur later gaat Murk ook maar naar bed. Hij droomt die nacht van dwaze
moeders.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten