zondag 28 juli 2019

Eindmusical in pyjamabroek

Heb ooit in een pyjamabroek op een podium gestaan. In 1975. Bij de musical aan het eind van de lagere school. Groep acht heette toen nog de zesde klas. Een jaar eerder hadden wij, toen nog vijfde klassers, de generale repetitie van de opvoering van een stuk van Shakespeare door de leerlingen van een jaar dichter bij de brugklas mogen aanschouwen. Maar toen wij eenmaal op het hoogste niveau van de, wat nu de basisschool heet, mochten acteren, moest ineens alles anders. En aldus werd het een vertoning van een televisie-uitzending. Met een nieuwslezer in een kartonnen doos waar een vierkant gat uit was gesneden. De in die dagen zeer treurige kijkbuis voorstellend. En daarna kwam de reclame. Het voorlopige hoogtepunt van mijn carrière als acteur. Ik had al wat ervaring. Immers zes jaar eerder bij het afscheid van de kleuterschool dapper meegezongen met 'Ik ben met Cathootje naar de botermarkt geweest'. En zo stond ik daar op het podium in een gymzaal mijn tanden te poetsen. Weet echt niet meer of het een Prodent of Aquafresh tandpasta was die ik geacht werd te promoten. Maar ik stond daar wel mooi voor lul. In een pyjama. Niet met een bijrol in een gewaagde neoklassieke uitvoering van Richard III of zo. Nee, ik stond mijn tanden te poetsen. In een gymlokaal. Gekleed in een pyjama. Vindt u het gek dat ik in de rest van mijn leven nooit meer pyjama's heb gedragen.
 
 
 
 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten